Het kennis- en leeratelier ‘Samenhang in preventie en hulpverlening’ richt zich op vroegsignalering en -behandeling van dreigende problemen bij jeugdigen met een focus op beschermende factoren in een samenhangende aanpak.
Wat is ons doel?
We werken aan twee doelstellingen die door de deelnemers aan het atelier zijn geformuleerd:
- Schooluitval voorkomen
- Kinderen en ouders krijgen de hulp & zorg die ze nodig hebben op de plek waar ze leven.
Het aantal thuiszitters en schooluitvallers neemt niet af ondanks de vele maatregelen, acties en beleid die inmiddels worden ingezet. Er worden veel oplossingen geboden aan ‘de achterkant’, als er al uitval is, en te weinig aan de voorkant, op het voorkómen van problemen. In ons kennis- en leeratelier zetten we hier expliciet op in. De verhalen van jongeren en hun ouders staan centraal in onze analyse. Ook andere ‘stakeholders’ participeerden vanaf het begin als gelijkwaardige onderzoekers: leerkrachten, professionals, beleidsmakers en wetenschappers. Wat had kunnen helpen om uitval en thuiszitten te voorkomen?
Wie nemen deel aan dit kennis- en leeratelier?
De volgende partijen nemen deel aan het kennis- en leeratelier: ervaringsdeskundige ouders en jongeren, Accare, Hanzehogeschool Lectoraat Jeugd & Leefomgeving, Elker, RUG/Orthopedagogiek, gemeente Groningen, gemeente Eemsdelta, RIGG, Tinten, GGD Groningen, UMCG/Gezondheidswetenschappen, MEE Groningen, WIJ Groningen, Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (VO) Groningen stad, Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (VO) Ommelanden & Passend Onderwijs, Provinciaal Samenwerkingsverband Voortijdig Schoolverlaten (VSV), Thuiszitterspact 2.0. De samenstelling van de deelnemers aan het atelier is dynamisch en afhankelijk van de specifieke activiteiten die plaatsvinden.
Actiepunten voor 2024: Samen Werken aan Oplossingen
In 2024 zetten we ons in om concrete stappen te ondernemen op basis van de inzichten uit ons atelier. De focus ligt hierbij op de volgende thema’s:
- Overgang van PO naar VO;
- Levensvaardigheden in de klas;
- De interactie tussen school, ouders en leerlingen;
- De vertrouwensband tussen gezin en professionals.
Gezien de complexiteit van het vraagstuk en de stijging van het aantal thuiszitters, kiezen we voor de methodiek van Participatief Actie Onderzoek (PAO). Deze methode richt zich niet alleen op kennisverwerving, maar ook op het realiseren van noodzakelijke veranderingen in de praktijk (Van Lieshout et al., 2019; Eelderink, 2020). C4Youth heeft ruime ervaring met het toepassen van PAO.
Vanaf september 2024 starten we een ‘proeftuin’ op een VO-school, specifiek in een brede brugklas. Hierin werken we samen met een lokale werkgroep, bestaande uit ouders, leerlingen, docenten, orthopedagogen en coördinatoren. Het project wordt geleid door Hermien Maarsingh en Evelien Mulder, met ondersteuning van Maaike van Dam van Zorgbelang Groningen, die ervoor zorgt dat de ervaringen van leerlingen en ouders centraal staan.
Naast de proeftuin ontwikkelen we een applicatie voor jongeren, ouders en professionals. Deze app biedt een overzicht van het zorgaanbod en zorgt ervoor dat iedereen over dezelfde, volledige informatie beschikt. Gelijke toegang van informatie is daarbij het uitgangspunt.
Meer informatie & contact
De meeste recente informatie over het atelier vindt u hier. Heeft u vragen of wilt u deelnemen aan het atelier? Neem dan contact op met de projectleiders:
- Hermien Maarsingh: h.maarsingh@cmostamm.nl, 06-46078333
- Eveien Mulder: e.mulder@cmostamm.nl, 06-13582126