Lisa Dokter heeft onlangs haar masterscriptie aan de Rijksuniversiteit Groningen afgerond, waarin ze in opdracht van Mentaal Gezond Groningen en C4Youth de mentale gezondheid van jongeren in het voortgezet onderwijs in Groningen onder de loep neemt. Op 3 juli 2024 presenteerde ze haar bevindingen tijdens een bijeenkomst van het kennis- en leeratelier van C4Youth.
In haar scriptie onderzoekt Dokter de rol van scholen bij het vroegtijdig signaleren en voorkomen van mentale gezondheidsproblemen, een thema dat door de toename van GGZ-opnames onder jongeren steeds urgenter wordt. Uit het onderzoek blijkt dat scholen zich vooral inzetten voor sociaal-emotionele vaardigheden, gedragsondersteuning en individuele begeleiding. Schoolprofessionals zien vroegsignalering als essentieel voor het bevorderen van de mentale gezondheid, maar ervaren hoge werkdruk als groot knelpunt. Mentorschap komt in het onderzoek naar voren als zowel een kans als een uitdaging: een vertrouwensband tussen mentor en leerling kan positief uitpakken voor de mentale gezondheid, maar in de praktijk blijkt het vaak lastig om deze band op te bouwen door bijvoorbeeld beperkte contactmomenten. Dit komt volledig overeen met de uitkomsten van het kennis- en leeratelier van C4Youth.
Dokter adviseert de ontwikkeling van landelijke richtlijnen om scholen te ondersteunen bij het kiezen van effectieve interventies. Lees haar volledige scriptie hier.