Hoogezand – Kennis- en leerwerkplaats C4Youth en het Dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand zijn gestart met een proeftuin om de overgang van de basisschool (PO) naar de middelbare school (VO) te verbeteren. Deze vernieuwende aanpak komt voort uit de uitkomsten van onderzoek binnen C4Youth. Hieruit blijkt dat jongeren en ouders behoefte hebben aan meer oprechte aandacht, eigenaarschap en een vertrouwensband met iemand op school die de leerling en het gezin van herkomst goed kent. Door hierop in te spelen, wil de proeftuin een overstap naar het VO creëren, die aansluit bij wat leerlingen nodig hebben.
Warme overdracht: extra aandacht voor leerlingen en ouders
De overstap naar het voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen een spannende periode. Het Dr. Aletta Jacobs College wil hen in deze fase optimaal begeleiden. Daarom is er vanaf dit schooljaar een brede brugklas mavo/havo/vwo ingericht. Dit biedt leerlingen die nog niet klaar zijn om een definitieve keuze te maken meer tijd en ruimte om te ontdekken welk niveau bij hen past.
Daarnaast zet de school middels de proeftuin in op persoonlijke kennismakingsgesprekken bij gezinnen thuis. De orthopedagoog en mentor nemen de tijd om een goed beeld te krijgen van iedere leerling. Deze informatie helpt om een betere aansluiting te creëren tussen de ondersteuning die een leerling nodig heeft en wat de school kan bieden. Gedurende het schooljaar geeft de orthopedagoog bovendien lessen over persoonlijke ontwikkeling en het omgaan met de uitdagingen in het dagelijks leven. Deze lessen sluiten aan op de behoeften die tijdens de gesprekken van de orthopedagoog met de leerlingen naar voren komen en spelen in op de dynamiek van de klas.
Focus op persoonlijke begeleiding en klassensfeer
De verwachting is dat deze aanpak positieve resultaten oplevert voor verschillende betrokkenen. Leerlingen krijgen vanaf het begin van hun VO-schoolloopbaan aandacht als individu en worden gestimuleerd om klassikaal te praten over hun mentaal welbevinden. Dit versterkt de band tussen klasgenoten. Voor mentoren biedt de samenwerking met de orthopedagoog waardevolle ondersteuning bij het begeleiden van hun leerlingen. In de eerste periode van de proeftuin zijn deze stappen door betrokkenen als zeer waardevol ervaren.
Participatief actieonderzoek voor verbeteringen
Omdat deze aanpak nieuw is, wil C4Youth samen met ouders en leerlingen evalueren hoe deze werkwijze bevalt. Er wordt een werkgroep gevormd die gedurende het schooljaar onderzoekt waar verbeteringen mogelijk zijn en hoe de aanpak verder ontwikkeld kan worden.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met één van de projectleiders.