Nieuwe Wegwijzer voor het Verminderen van Schoolstress, Prestatiedruk en Schooluitval

Nieuwe Wegwijzer voor het Verminderen van Schoolstress, Prestatiedruk en Schooluitval

Actueel Nieuws Algemeen Atelier 'Samenhang preventie en hulpverlening''

Jongeren die zich goed voelen, presteren beter op school. Toch ervaart een groot aantal jongeren schoolstress en prestatiedruk, ook in Groningen. Dat liet recent onderzoek van het jeugdpanel van Sociaal Planbureau Groningen zien, waarin ruim 2.100 jongeren tussen de 12 en 18 jaar zijn bevraagd over dit thema. Stress en prestatiedruk beïnvloedt niet alleen het welzijn van jongeren, maar leidt ook tot een stijging in schoolverzuim. Om deze problematiek aan te pakken, heeft het onderzoek Mentaal Kapitaal geresulteerd in de Wegwijzer Mentaal Kapitaal, een online tool die scholen helpt om effectief te werken aan het verminderen van stress, prestatiedruk en schooluitval.

De Wegwijzer is ontstaan uit het onderzoek van de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal, met als doel wetenschappelijke inzichten om te zetten in een praktische oplossing voor scholen. C4Youth werkt nauw samen met de andere kenniswerkplaatsen in het land, zoals de Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal, om kennis over jongerenwelzijn te ontsluiten en te vertalen naar toepasbare maatregelen in het onderwijs. Met de Wegwijzer Mentaal Kapitaal is een belangrijke stap gezet in het verbinden van wetenschappelijke kennis met de onderwijspraktijk.

De Wegwijzer Mentaal Kapitaal richt zich op drie belangrijke thema’s: prestatiedruk, schoolstress en schoolverzuim. Scholen kunnen de tool gebruiken om het gesprek aan te gaan over het welbevinden van hun leerlingen en praktische stappen te zetten om dit te verbeteren. De tool biedt scholen de ruimte om eigen invulling te geven aan de voorgestelde adviezen, waardoor deze goed aansluiten bij de specifieke situatie van elke school.

Een voorbeeld uit het onderzoek toont aan hoe kleine aanpassingen grote impact kunnen hebben. Zo ontdekten deelnemende scholen dat het stoppen met toetsen direct na een vakantie stress bij leerlingen aanzienlijk verminderde. Dergelijke veranderingen vereisen weliswaar tijd en inzet van de school, maar kunnen uiteindelijk bijdragen aan een minder stressvolle leeromgeving.

Vanuit C4Youth zijn we bezig met het inventariseren van kleine aanpassingen met een grote impact. Doet bovenstaande u denken aan een bepaalde aanpassing of interventie? Laat het ons weten door te mailen naar een van de projectleiders. Hermien Maarsingh – h.maarsingh@cmostamm.nl, Evelien Mulder – e.mulder@cmostamm.nl.